Heeft uw kind een zwak werkgeheugen?
- Heeft je kind moeite met concentreren?
- Lijkt hij/zij vaak aan het dagdromen, of is hij/zij snel afgeleid?
- Heeft je kind moeite met het oplossen van rekensommen, of bij begrijpend lezen?
- Lukt het je kind niet goed om opdrachten uit te voeren en lijkt het dan dingen te vergeten?
- Heeft je kind problemen met gestructureerd (na)vertellen of gestructureerd aan een taakje te beginnen?
- Zoekt je kind vaak naar woorden of namen, die hem/haar wel bekend zijn, maar waar hij/zij niet op kan komen?
- Wordt je kind gezien als een “slordige werker”?
- Lijkt je kind het overzicht kwijt te zijn en loopt het met een “vol hoofd”?
Dit kan allemaal te maken hebben met problemen in het zogenaamde werkgeheugen.
Wat is het werkgeheugen?
Het werkgeheugen is een executieve functie van je brein die informatie niet alleen opslaat/onthoudt maar ook bewerkt. In het dagelijks leven gebruiken we ons werkgeheugen bijna de hele tijd om informatie voor korte termijn vast te houden en voor het uitvoeren van de taken die daarbij horen.
Het werkgeheugen kan slechts een beperkte hoeveelheid informatie gedurende een korte tijd vasthouden. Wanneer het werkgeheugen niet goed functioneert worden problemen hierin ondervonden. Dit kan een aangeboren aanleg zijn, maar problemen met werkgeheugenfunctie komen ook voor bij kinderen met AD(H)D, een niet aangeboren hersenletsel (NAH) of bijvoorbeeld na een ongeluk.
Een paar voorbeelden:
Onthouden van instructies:
Kinderen krijgen op een dag veel opdrachten. Die worden thuis en op school meestal auditief aangeboden. Niet alleen moet een kind de woorden en zinnen in context begrijpen, maar ook interpreteren en de belangrijke informatie filteren en onthouden.
Hoofdrekenen of verhaalsommen oplossen:
Als je zonder pen en papier of rekenmachine bijvoorbeeld 43 met 27 moet vermenigvuldigen, moet je informatie opslaan/vasthouden, terwijl je brein ook nog verder rekent en de rekenregels oproept om te toe te passen. Als de tafels van vermenigvuldiging niet goed zijn geautomatiseerd en een kind moet heel veel hoofdrekenen, is een rekentaak extra belastend voor een zwakker werkgeheugen.
Volgen van een verhaallijn of een leeractiviteit:
Veel van de leeractiviteiten in de klas belasten het werkgeheugen heel zwaar. De kinderen moeten informatie onthouden, en tegelijk een mentale uitdaging aangaan (iets opschrijven/spellen, iets bedenken, een verband leggen, …). Kinderen met een zwakker werkgeheugen zijn informatie sneller kwijt en kunnen de les dan niet meer goed volgen. Het lijkt er dan op dat ze niet “bij de les” zijn, maar eigenlijk is het kind gewoon cruciale informatie kwijt. Het gaat dan dagdromen of is afgeleid.
Het trainen van het werkgeheugen
Met de COGMED werkgeheugentraining kan het werkgeheugen en de concentratie worden verbeterd. De gecontroleerde aandacht verhoogt en de impulsiviteit vermindert.
De COGMED werkgeheugentraining is een internationaal wetenschappelijk bewezen effectieve methode om door middel van een computerprogramma en onder begeleiding van een coach de prestaties te verbeteren. De deelnemer kan thuis (3, 4 of 5 keer per week) samen met een ouder/verzorger trainen en de voortgang wordt wekelijks besproken door een gecertificeerde COGMED coach.
Voor wie is de training geschikt?
Voor kinderen vanaf 3 jaar tot en met volwassenen. Er zijn drie verschillende programma’s beschikbaar, afhankelijk van de leeftijd van de gebruiker.
Voorafgaand aan de training wordt een screening gedaan (kort onderzoekje) en een intakegesprek gevoerd, om in te schatten of de training wel geschikt is en of het passend is bij de hulpvraag.
Meer weten? Neem contact op.