Logopedie wordt volledig vergoed vanuit basisverzekering. Voor volwassenen geldt het eigen risico. Soms is het wel nodig dat er een verwijsbrief nodig is. Na aanmelding informeren we u hier graag verder over.
Wanneer u niet verschijnt op de afspraak, of afzegt minder dan 24 uur voor de afgesproken tijd (ongeacht de reden), wordt de behandeling bij u in rekening gebracht. Wij hebben dan namelijk al tijd voor u gereserveerd. Het verzuimtarief bedraagt EUR 40,53 per zitting. De zorgverzekeraar betaalt dit niet.
Na anamnese en onderzoek worden de behandeldoelen met u besproken. Voor de behandeling is het nodig dat thuis volgens het advies van de logopedist geoefend wordt om de behandeling zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen. Mocht er een aanpassing nodig zijn van het voorgestelde behandelplan, dan zal dat met u worden besproken. Beëindiging van de behandeling vindt eveneens plaats in wederzijds overleg. De verwijzer wordt via schriftelijke rapportage op de hoogte gesteld van (het resultaat van) de behandeling.
Bij een gedeeld ouderlijk gezag, geven beide ouders toestemming voor de behandeling. U dient dit onderling overeen te komen en zult hiernaar gevraagd worden bij de start van de behandeling.
Soms is voor een goed verloop van het behandeltraject overleg nodig met derden zoals bijvoorbeeld een leerkracht, een tandarts, een kinderarts, een KNO-arts, een jeugdarts, een wijkverpleegkundige, … Hiervoor is toestemming van ouders/verzorgers nodig. Die toestemming vragen wij bij u na indien dat van toepassing is.
Wij verwerken medische gegevens van onze patiënten. Vanwege de gevoeligheid van deze gegevens hebben wij privacy hoog in het vaandel staan. In onze privacyverklaring kunt u lezen welke persoonsgegevens wij verwerken en waarvoor. Tevens staat in de privacyverklaring opgenomen welke rechten u hebt.
Wij hopen van harte dat onze logopedische hulp aan uw wensen zal voldoen. Heeft u klachten over het logopedisch onderzoek en/of de logopedische therapie dan vinden we het fijn dat u dat eerst met de behandelend logopedist bespreekt. Als de logopedist niet weet dat u ontevreden bent, kan zij de klacht niet oplossen. Komt u er samen niet uit, dan biedt een onafhankelijke klachtenfunctionaris hulp bij het formuleren van uw klacht en het zoeken naar een oplossing. Voor meer informatie, kunt u terecht op klachtenloketparamedici.nl of kunt u de folder nalezen uit de wacht/behandelkamers. De zorgverleners van Logopedie Lingua zijn aangesloten bij de Klachten- en geschillenregeling Paramedici.
De logopedisten beheren hun cliëntendossiers volgens de WGBO.