Werkwijze
We nemen binnen een week contact met u op.
In sommige gevallen is ook een verwijsbrief nodig om rechtstreeks bij uw verzekering te kunnen declareren. U wordt hierover bij aanmelding door ons verder geïnformeerd.
Bij het eerste bezoek wordt de hulpvraag geïnventariseerd en gaan we kijken wat we voor u en voor uw kind kunnen betekenen. Indien het nodig is, wordt verder onderzoek gepland en een behandelplan met u besproken.
Logopedie wordt volledig vergoed vanuit basisverzekering. Soms is het wel nodig dat er een verwijsbrief nodig is. Na aanmelding informeren we u hier graag verder over.
Wanneer u niet verschijnt op de afspraak, of afzegt minder dan 24 uur voor de afgesproken tijd (ongeacht de reden), wordt de behandeling bij u in rekening gebracht. Wij hebben dan namelijk al tijd voor u gereserveerd. Het verzuimtarief bedraagt EUR 40,53 per zitting. De zorgverzekeraar betaalt dit niet.
Na anamnese en onderzoek worden de behandeldoelen met u besproken. Voor de behandeling is het nodig dat thuis volgens het advies van de logopedist geoefend wordt om de behandeling zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen. Mocht er een aanpassing nodig zijn van het voorgestelde behandelplan, dan zal dat met u worden besproken. Beëindiging van de behandeling vindt eveneens plaats in wederzijds overleg. De verwijzer wordt via schriftelijke rapportage op de hoogte gesteld van (het resultaat van) de behandeling.
Soms is voor een goed verloop van het behandeltraject overleg nodig met derden zoals bijvoorbeeld een leerkracht, een tandarts, een kinderarts, een KNO-arts, een jeugdarts, een wijkverpleegkundige, … Hiervoor is toestemming van ouders/verzorgers nodig. Die toestemming vragen wij bij u na indien dat van toepassing is.
Wij verwerken medische gegevens van onze patiënten. Vanwege de gevoeligheid van deze gegevens hebben wij privacy hoog in het vaandel staan. In onze privacyverklaring kunt u lezen welke persoonsgegevens wij verwerken en waarvoor. Tevens staat in de privacyverklaring opgenomen welke rechten u hebt.
Wij hopen van harte dat onze logopedische hulp aan uw wensen zal voldoen. Heeft u klachten over het logopedisch onderzoek en/of de logopedische therapie dan vinden we het fijn dat u dat eerst met de behandelend logopedist bespreekt. Als de logopedist niet weet dat u ontevreden bent, kan zij de klacht niet oplossen. Komt u er samen niet uit, dan biedt een onafhankelijke klachtenfunctionaris hulp bij het formuleren van uw klacht en het zoeken naar een oplossing. Voor meer informatie, kunt u terecht op klachtenloketparamedici.nl of kunt u de folder nalezen uit de wacht/behandelkamers. De zorgverleners van Logopedie Lingua zijn aangesloten bij de Klachten- en geschillenregeling Paramedici.
De logopedisten beheren hun cliëntendossiers volgens de WGBO.
U telt mee!
Nivel Zorgregistraties
Als zorgverlener doen wij mee aan landelijke tellingen van Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn.
Het Nivel gebruikt de tellingen om vraagstukken binnen de gezondheidszorg in Nederland te beantwoorden. Zo draagt u bij aan belangrijk wetenschappelijk onderzoek. Het Nivel houdt zich hierbij strikt aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Liever niet meedoen met de tellingen? Meld dit bij ons.
Zo worden gegevens verzameld:
- U meldt zich met een zorgvraag bij uw zorgverlener.
- De zorgverlener legt informatie hierover vast in zijn computersysteem.
- Nivel Zorgregistraties ontvangt deze informatie gecodeerd van heel veel deelnemende zorgverleners. Hiermee wordt onderzoek gedaan.
- Nivel Zorgregistraties publiceert de cijfers op hun website, voor publiek, voor het ministerie van VWS en voor deelnemende zorgverleners.
Meer weten? Kijk op nivel.nl/zorgregistraties